Wednesday, February 9, 2011

Siapa cakap perut aka stomach perlu dipandang remeh ?

Tweet tweet~ tweet tweet~
Beberapa harini aku kurang sihat la.
Ada je masalah aku ni kan.
Paling teruk aku rasa semalam lah, sakit perut yang amat sangat.
Sampai aku terpaksa call aunty and uncle aku nak pick up aku pergi klinik.
Niat dihati memang taknak menyusahkan dorang, yela dah pukul 3 4am masa tuh kan.
Tapi apakan daya aku dengan wan dah cuba kejutkan senior tapi sorang pun tak bangun.
Plus maybe masa kiteorang pergi bilik dorang tuh dah pukul berapa kan.
Kalau aku pun orang ketuk pintu time2 macam tuh aku takut nak bukak hehe
Thanx sangat pada mereka2 yang membantu walaupun lepas tuh dorang nganjeng2 aku tertonggeng2 la terguling2 la.
Takpeee, aten seorang yang sabar !! ( statement sedapkan diri sendiri ) ngeee~
Tapi nanti kalau terkena kat korang mesti korang tau sakitnye. haha !
Jom aku nak kongsi sikit info yang aku dapat dari encik google nih.

Sakit perut adalah sakit yang dirasakan pada perut. Perut adalah suatu area anatomis yang dibatasi diatas oleh batas bagian bawah dari tulang-tulang rusuk dan diafragma, dibawah oleh tulang pelvik (pubic ramus), dan disetiap samping oleh panggul-panggul. Meskipun sakit perut dapat datang dari jaringan-jaringan dinding perut yang mengelilingi rongga perut (seperti kulit dan otot-otot dinding perut), istilah sakit perut umumnya digunakan untuk menggambarkan sakit yang berasal dari organ-organ didalam rongga perut. Organ-organ dari perut termasuk lambung, usus kecil, usus besar (colon), hati, kantong empedu, dan pankreas.

Secara Umum, Sakit perut yang dikenal oleh masyarakat luas pada dasarnya disebabkan oleh angin/masuk angin. Masuk angin dapat disebabkan oleh banyak hal seperti terlambat makan, cuaca yang terlalu dingin (sering berada di ruangan ac), makan terlalu banyak, tidak memakai baju ketika udara dingin atau mandi terlalu lama.

Penyebab Sakit Perut yang juga paling sering dialami seseorang adalah kesalahan dalam makanan atau salah makan, makan yang terlalu pedas, makan yang makanan yang kurang bersih, makan di sembarang tempat atau biasanya dikenal orang adalah keracunan makanan sehingga membuat perut perih dan sakit.

Namun, Sesungguhnya banyak penyebab seseorang mengalami sakit perut dan yang paling utama adalah adanya gangguan pada organ lambung, sakit perut juga bisa disebakan oleh gangguan pada organ hati maupun usus.

Jangan pernah mencuba untuk meremehkan sakit perut apalagi sakit perut yang menahun, kerana angin di dalam perut dapat menjalar ke berbagai organ, seperti organ hati, usus, ginjal (pinggang), reproduksi bahkan jantung. Pernahkan anda mendengar bahwa sakit perut dapat mengakibatkan kematian yang mendadak? Itulah yang dialami akibat angin di dalam perut naik ke dalam jantung sehingga pompa/aliran darah di dalam jantung tidak dapat berfungsi dan berhenti. Itulah yang dinamakan dengan Angin duduk.

Segeralah menghubungi pakar kesihatan untuk mendapatkan informasi mahupun pengubatan jika anda mengalami sakit perut menahun (kronis) maupun sakit perut akut (secara mendadak sakit perut yang tidak tertahankan), kerana mungkin kita tidak mengetahui dari mana penyebab sakit perut tersebut dan sakit perut tersebut datang secara tiba-tiba.

Notakaki : So better jagalah perut anda dari sekarang. Memang nampak remeh hal ini, tapi bila dah terkena baru rasa macam dah taknak makan semua benda dah. Sebab bila sakit, siapa yang susah ?? Of course diri sendiri beb. Ada kisah macek aku cerita, anak kawan diri dari sakit perut ni la jadi makin teruk bila usus dya terpaksa dibuang. Hilang selera makan. Ada tuh yang dari sehat2 badan dya terus jadi kurus yang amat. So, jaga diri baik2 dari sekarang. Cehh cakap orang je minah nih at the same time aku advice diri aku jugak okeh. Nyte you allz !!! ^_^



2 Orang Berkongsi Pendapat:

Luqman Zakaria said...

yup yup! kene jaga perut!!!sakit perut xleh pndng remeh!

Fatin Ruslin said...

arep~

u are ryte.. kadang kite nih benda kecik macam nih buat bodo je kan...